hoe overleef ik de camping?

voorbereiding
heenreis
dag 1 - aankomst
dag 2 - ik wil naar huis
dag 3 - gewenning
dag 4 - zomer
dag 5 - lekker ontwaken
dag 6 - rustig op de camping
dag 7 - de laatste dag
dag 8 - terugreis

de tent
de camping
luxe of niet?
wat mis je op de camping?
streek Lot-et-Garonne
eindoordeel

handige websites
over deze site

camping Espeye, Saint-Urcisse

*** Update ***

Hier onder staat het verhaal van hoe Camping Espeye was op het moment dat wij het in het jaar 2010 bezochten. De Nederlandse eigenaars hebben inmiddels de camping verkocht aan nieuwe Franse eigenaars. Door de wisseling van de wacht lijkt het erop dat de kwaliteit snel achteruit is gegaan. De ervaringen die sindsdien op Zoover geplaatst worden melden zaken zoals vieze zwambadranden, geen activiteiten die meer georganiseerd worden, vies sanitair en nog meer zaken die het niveau flink naar beneden halen. Wie onderstaand verhaal van ons leest moet zich realiseren dat de situatie nu waarschijnlijk heel anders is.

Gîtes & Camping Espeye is een kleinschalige boerencamping gelegen nabij het dorp Saint Urcisse in het departement Lot-et-Garonne. Deze camping met 3 gites, tien kampeerplaatsen, een zwembad en 22 hectare aan grondoppervlakte is het doel van onze eerste echte kampeervakantie als verwend gezin. Camping Espeye werd op het moment dat wij het bezochten nog geëxploiteerd door het Nederlandse echtpaar Marcel en Ruth Bos. Na jarenlange ervaring in de horeca hebben we in 2005 de start gemaakt van wat nu landgoed Espeye in Frankrijk is.

Frankrijk - Nederland

Door persoonlijke omstandigheden is het hoofdverblijf van de familie inmiddels weer in Nederland. De kinderen gaan weer in Nederland naar school, vader Marcel heeft een baan in Nederland en moeder Ruth is op het moment dat wij de camping bezoeken het enige gezinslid dat nog aanwezig is. De rest is vanwege het einde van de Nederlandse schoolvakantie een week eerder terug naar Nederland vertrokken.

dompertje

Het feit dat vader Marcel niet aanwezig was vonden we op het moment van aankomst op de camping een onaangename verrassing. Door de positieve verhalen op Zoover hadden we ons verheugd op de kookkunsten van Marcel. Zijn afwezigheid zorgde al snel dat door die verwachting een streep gezet kon worden. Ook vreesden we dat het door één persoon runnen van de camping invloed zou hebben op de sfeer en de service. Dat komt misschien ook omdat Ruth de indruk wekte het moeilijk te hebben met het feit dat haar man en kinderen al terug naar Nederland waren en zij hier ‘overbleef’.

Gelukkig bleek al snel dat we ongelijk hadden...

afwassen op de camping

het zwembad

uitzicht op de blonde koeien

klantvriendelijk

Ruth blijkt al snel een warme persoonlijkheid te zijn die haar mannetje echt wel staat. Gedurende de week hebben we deelgenomen aan een speurtocht, een kampvuur en een paella-avond. Verder heeft Ruth geregeld dat we een wijnhuis konden bezoeken, dat er elke ochtend vers stokbrood en broodjes op bestelling te krijgen waren, dat er frietjes gebakken werden en dat er pizza gegeten kon worden. De bestelde pizza ging ze hoogstpersoonlijk voor ons halen bij de pizzabakker, een service die je op een grootschalige camping nooit van je leven mee zult maken.

Op dagen dat we er op uit gingen werden we door Ruth uitstekend geïnformeerd over de mogelijkheden om dingen in de omgeving te doen, de mooie dorpjes om te bezoeken en de plekjes waar je goed kunt eten. In alle opzichten hebben we te maken gehad met een klantvriendelijkheid die je niet vaak tegenkomt op vakantie.

aanrader

Mensen die op zoek zijn naar een kleinschalige camping kunnen we Gites & Camping Espeye van harte aanbevelen. De kinderen hebben zich geen moment verveeld, de camping is uitstekend opgezet en de leiding is professioneel. Vooral voor gezinnen met kinderen tussen de 3 en 9 jaar is deze camping ideaal. Als je een plek zoekt waar de kinderen en ouders de hele dag vermaakt worden door een animatieteam, dan betwijfel ik het of Espeye de best mogelijke keuze is.

Zoover award

In het jaar 2010, het jaar dat wij de camping bezochten, heeft Espeye een Zoover Award ontvangen als beste bestemming in de categorie Holiday Homes voor Frankrijk. Deze prijs is gebaseerd op ervaringen die mensen op beoordelingssite Zoover achterlaten.
Ons bezoek aan de camping bevestigt dat de hoge waardering voor Espeye terecht is. Zelfs zonder de aanwezigheid van het volledige team wordt er alles aan gedaan om het verblijf zo aangenaam mogelijk te maken.

Ruth met de Zoover award

grootschalige campings

Wij kozen ervoor om ons eerste echte kampeeravontuur plaats te laten vinden op een zeer kleine camping. Goede vrienden van ons, die een vergelijkbare houding hebben ten opzicht van kamperen, zijn twee jaar later ook voor het eerst gaan 'kamperen'. Zij kozen voor het andere uiterste: een camping die eigenlijk een compleet dorp is: Camping Bella Italia. Deze grootschalige camping aan het Italiaanse Gardameer is erg bekend onder Nederlandse toeristen. Het grootschalige vonden zij wel aangenaam, het kamperen beviel ze minder. Hoewel overnachten in een mobile home niet echt kamperen genoemd meer mag worden volgens mij.