hoe overleef ik de camping?

voorbereiding
heenreis
dag 1 - aankomst
dag 2 - ik wil naar huis
dag 3 - gewenning
dag 4 - zomer
dag 5 - lekker ontwaken
dag 6 - rustig op de camping
dag 7 - de laatste dag
dag 8 - terugreis

de tent
de camping
luxe of niet?
wat mis je op de camping?
streek Lot-et-Garonne
eindoordeel

handige websites
over deze site

dag 6: rustig dagje op de camping

De beste nacht gehad sinds dat we hier aangekomen zijn. Ben rond één uur in slaap gevallen en heb bijna in één ruk doorgeslapen tot half negen. Mijn vrouw komt tegen tienen uit bed en heeft helaas weer niet lekker geslapen. De planning is om vandaag rustig aan te doen oftewel met volle teugen genieten van het leven op een boerencamping.

ongewenste gasten

Na een langzame start waarbij we pas tegen elven klaar zijn met het ontbijt gaan de meiden spelen met de andere kinderen. Mijn vrouw heeft het vermoeden dat onze hond last heeft van vlooien. Tijdens een inspectie van zijn lijfje treffen we inderdaad van die kleine bloedzuigertjes aan op zijn tere lijfje. De jacht op de vlooien beging en na een klein half uurtje hebben we drie ongewenste gasten verwijderd. Het lijkt erop dat de hond nu vrij van vlooien is. Dit is één van de vervelende bijkomstigheden van het leven op het platteland. Of hij de vlooien hier opgelopen heeft of tijdens het boerderijbezoek een dag eerder? Het antwoord op die vraag zullen we niet krijgen. Mijn vrouw geeft aan dat dit de druppel is. Hier maak ik direct uit op dat het overnachten in een tent op een boerencamping toch niet ‘haar ding’ is. Zal niet te voorbarig zijn met het verbinden van een conclusie aan haar opmerking omdat ik het eindoordeel over deze vakantie pas achteraf wil noteren. Ik heb echter wel een sterk vermoeden dat een identieke vakantie er voor de volgende zomervakantie niet in gaat zitten.

zwemmen

Rond het middaguur lekker naar het zwembad waar bijna iedereen verzameld is, nadat we de afwas gedaan hebben. De afwas doen... een bezigheid die we thuis al zo’n vijftien jaar niet meer doen omdat we de vaatwasmachine adoreren als keukenhulp. Hier ga je met je vuile vaat naar de wasbakken om in het zicht van iedereen je vuile vaat om te toveren in weer prachtig blinkend servies.

Na de lunch gaan de dames terug naar het zwembad. Ik moet op jacht, want de planning is om vanavond bij de tent te eten. Op ruim een kwartier rijden scoor ik vis, aardappelen, rauwkost en accessoires om alles van extra smaak te voorzien. Na terugkomst nog even bij het zwembad gezeten voordat we toch op pad gaan.

wijn

Gisteren hebben we meegedaan aan het kaas maken, vandaag is het tijd om de lokale wijnproductie eens nader te gaan bekijken. Tegen half zes rijden we met twee andere gezinnen naar Clermont-Soubiran om daar het Château La Bastide van de familie Orliac te bezoeken. Het bezoek begint met de aankomst op een prachtige locatie met een wijds uitzicht over vrijwel de gehele omgeving. Betoverend mooi, ondanks de beeldvervuilende aanwezigheid van twee koeltorens van een kerncentrale die zeer nadrukkelijk te zien zijn. Deze torens zijn voor de bewoners ook een doorn in het oog, maar ze worden wel geaccepteerd omdat het hoognodig is als voorziening van elektriciteit in deze regio. Dan zijn we in Nederland met de horizonvervuilende GSM-masten nog niet zo slecht af.

De dame van het domein geeft ons een ongeveer half uur durende rondleiding over de wijnvelden en de productiekelders. Ze legt ons uit over de verschillende druivensoorten, over hoe goed het klimaat hier is voor de groei van de druiven, over de geschiedenis van het plaatsje en de omgeving, over de verschillen tussen rosé en rode wijn, over de verschillende kwaliteiten en over het rijpingsproces.

Aan het einde van de toer komen we in een laatste ruimte, waar ze ons in redelijk Engels uitlegt over hoe haar familie als meer dan driehonderd jaar wijn maakt en toont ze ons een kopie van een brief van de toenmalige koning Louis. Voor zover ik het begrepen heb bevestigt die brief dat ze aan het hof mogen leveren. Ze hebben dan ook twee speciale wijnen in hun assortiment die bedoeld zijn als aperitief (rood met allerlei soorten bessen) of als dessert voor de koningin (wit met gember en rozen).

Na de uitleg is het natuurlijk wijnen proeven. Na een rosé proeven we twee verschillende soorten rood en aansluitend de twee speciale wijnen. De laatste, de witte met gember en rozen, doet ons door de zoete bijsmaak en het lage alcoholpercentage (10%) meer denken aan ranja dan aan wijn. De wijnen zelf zijn wel erg lekker en zoals het betaamt na een rondleiding slaan we de nodige liters wijnen in om thuis nog na te genieten van de heerlijkheden van deze streek.

dit wordt heerlijke wijn

doosjes wijn

kampvuur

Mijn oudste dochter heeft het idee in haar hoofd dat bij kamperen een kampvuur hoort. De regels verbieden ons dit bij onze eigen tent te doen, dus regelt ze eigenhandig bij de campingeigenaresse dat er ‘s avonds een kampvuur gehouden wordt op een centrale plek. Overdag hebben de kinderen het nodige hout verzameld en de campingeigenaresse draagt twee houten pallets en een overleden houten stoeltje bij als brandbaar materiaal.
Tegen negen uur, als de avond invalt, wordt het vuur ontstoken. De buren hebben voor alle kinderen marshmallows meegenomen die ze in het vuur kunnen roosteren. Omdat het vuur in het begin flink oplaait en de kinderen natuurlijk ongeduldig zijn is het vooral één van de vaders die het snoepgoed roostert in het vuur.

Daadwerkelijk iedereen die op de camping verblijft is aanwezig rondom het vuur. Er wordt gekletst en gedronken. De kinderen maken met stokjes waarvan de punt gloeit figuren in het donker. Tegen half elf keren we terug naar de tent. De jongste is zo moe dat ze hangerig is. Het is echt tijd om te gaan slapen voor de kinders.

warm

Een duidelijk verschil met voorgaande avonden is dat het nu nog steeds warm aanvoelt buiten. Overdag is de thermometer opgelopen naar zo’n dertig graden. Het lijkt erop dat een groot deel van de warmte is blijven hangen en de frisse nachten waar we in het begin van de week zoveel last van hadden voorgod over zijn deze week. De vooruitzichten beloven ons een paar snikhete dagen (34-36 graden) aan het einde van onze week kamperen.