hoe overleef ik de camping?

voorbereiding
heenreis
dag 1 - aankomst
dag 2 - ik wil naar huis
dag 3 - gewenning
dag 4 - zomer
dag 5 - lekker ontwaken
dag 6 - rustig op de camping
dag 7 - de laatste dag
dag 8 - terugreis

de tent
de camping
luxe of niet?
wat mis je op de camping?
streek Lot-et-Garonne
eindoordeel

handige websites
over deze site

velorail

De attractie Vélorail ligt bij een recreatiegebiedje waar je kunt spelen, paintballen, zwemmen en nog meer. Dit gebied heet "Les Ribieres" en is vrij populair bij toeristen en lokale mensen. Binnen het recreatiegebied bevindt zich ook een kleine camping die van half juni tot half september geopend is.

Velorail is een stuk spoorlijn dat geen dienst meer doet om treinen over te laten rijden. Het stuk spoor van zes kilometer loopt over de glooiingen van de streek en voert je vooral langs bomen, enkele huisjes en wat koeien.

Het transport gaat op mankracht. Er zijn een stuk of dertig fietstreintjes op het spoor gezet waar je met minimaal twee en maximaal vier volwassenen of twee volwassen en drie kinderen op kunt. Vanaf het vertrekpunt krijg je eerst anderhalve kilometer bonus omdat je naar beneden gaat. Je trapt een paar keer, daarna ga je vanzelf naar beneden. Als dit gebeurt moet je absoluut niet remmen, want dat is zonde van alle meters die je cadeau gekregen hebt. De enige reden om te stoppen is als je een openbare weg passeert. Je moet dan door middel van handbediende hefboompjes ervoor zorgen dat je over kunt steken als de weg veilig is.
Zodra het bergafwaarts rijden afgelopen is moet je je in gaan spannen. De resterende kilometers is het een afwisseling van dalen en stijgen.

Nadat je aan het einde van het parcours gekomen bent moet je met vier personen de fietswagen weer omdraaien. Het is immers een enkel spoor dus voor de terugweg moeten de wagentjes de andere kant op rijden. De organisatie werkt daarom dan ook met vaste vertrektijden en een tijd dat je weer terug aan het vertrekpunt moet zijn. Anders zou de volgende ploeg niet kunnen vertrekken. De laatste anderhalve kilometer zijn nu tegenovergesteld van het begin. Nu moet je er tegenop trappen in plaats van dat je lekker zonder trappen naar beneden kunt gaan. Lekker een stukje extra inspanning vlak voordat je af mag stappen. Zeker op snikhete dagen kan het zweet je hierbij uitbreken.

Op drukke dagen kan het nodig zijn dat je reserveert. Het aantal wagentjes is beperkt, dus je zou mogelijk voor niets kunnen komen als je op de bonnefooi aankomt. De prijs die wij in de zomer van 2010 betaalden was 25 euro per fietstrein.

Op de website www.velorail.net vind je meer informatie over VeloRail.


 

 

 

cookie info